zondag 8 december 2013

Van het Going back to school project via het Happiness Project naar het Readbox Project



We zijn inmiddels al weer een aantal maanden geleden gestart met het schooljaar
2013 -2014 en zitten nu zo tegen het einde van het kalenderjaar aan. De dagen worden korter, maar onze leerlingen zitten niet stil achter hun iPad... integendeel, de tweede en derde klassen zijn volop bezig met het vak Engels.


Eind augustus werden nieuwe iPads uitgedeeld aan de leerlingen van A2A. En vrij vlug zijn we begonnen aan het Going back to school project. De leerlingen hebben een Amerikaanse tekst gelezen en beluisterd. Deze tekst ging erover dat het voor leerlingen eigenlijk helemaal niet zo gemakkelijk is om na twee maanden zomervakantie weer naar school te gaan. Je moet immers na zeven weken vrijheid weer in het schoolritme komen: elke dag vroeg opstaan, je kunnen concentreren tijdens de lessen en na school weer aan de slag gaan met je huiswerk. In de tekst werd ook een aantal tips gegeven om de leerlingen op weg te helpen in dit nieuwe schooljaar. De leerlingen zijn vervolgens in groepjes aan de slag gegaan. Elk groepje heeft een poster ontworpen met 10 gouden tips voor een succesvol schooljaar. Na enkele weken konden we zes prachtige posters laten afdrukken. Ze zijn te bewonderen in lokaal SC119.



Met al deze goede tips op zak zijn we gestart met het Happiness Project. Geluk; iedereen lijkt er wel naar op zoek, maar wat is het eigenlijk ? Door middel van een tekst werden de leerlingen aan het denken gezet. Nadat de leerlingen voor zichzelf hadden genoteerd waar ze nu echt gelukkig van worden, hebben ze bij hun eigen tekst passende afbeeldingen gezocht. Het eindresultaat is dan ook een mooi grafisch product waar we trots op mogen zijn: Happiness for me is .... Enfin, vul het zelf maar in ... geluk is immers iets persoonlijks. De producten van de leerlingen zijn terug te vinden op de social media Pinterest. Have a look at our classroom Pinterest account; it will certainly put a smile on your face ;-)




In het tweede en derde trimester zal A2A zich bezighouden met ‘A trip to London’. Dit is een project dat de leerlingen in groepjes van 4 á 5 leerlingen gaan uitvoeren: het organiseren van een driedaagse virtuele reis naar Londen. Ieder groepje verzorgt een dagdeel. Ze leren daardoor Londen en de Engelse cultuur beter kennen. Elk groepje gaat een gedeelte van Londen bekijken en maakt een dagindeling vol met boeiende, culturele activiteiten. Ze moeten daarbij altijd in hun achterhoofd houden dat de activiteiten voor zowel jongens en meisjes interessant moeten zijn. Met behulp van o.a. de Apps Wikihood en London Travel Guide kunnen ze extra achtergrondinformatie inwinnen en op de kaart hun activiteiten plannen. Uiteindelijk komen alle activiteiten samen doordat de groepjes hun dagdeel aan de andere groepjes presenteren. Samen een reis voorbereiden, samen een nieuwe horizon ontdekken.


En hoe gaat het met de derde klassen ? Voor zowel H3C als A3A zal dit schooljaar het iPad project in het teken staan van leesvaardigheid; het zogenaamde Readbox project. Het idee achter de Readbox is dat je naar het OLC gaat, naar de Readbox boekenkast gaat kijken welke Engelse boeken door medeleerlingen worden aanbevolen. Door middel van een QR-code (op een kaart naast het boek) willen we graag dat andere leerlingen van het Sint-Janscollege ook de verwerkingsopdrachten kunnen bekijken en eventueel boekrecensies of tags kunnen schrijven en achterlaten.


In het eerste trimester zijn we in de derde bezig geweest met een onderzoek naar leesvaardigheid. Kunnen leerlingen bij Engels door de inzet van een iPad hun leesvaardigheid verbeteren ? De uiteindelijke onderzoeksresultaten zijn nog niet bekend, maar we hebben een hele ervaring opgedaan. We hebben zowel nadelen als voordelen mogen ervaren. De leerlingen hadden de teksten (eindexamens VMBO-KB en VMBO-GLTL) digitaal ter beschikking en konden de teksten door middel van hun iPad beluisteren. Leesstrategieën en woordenboekgebruik werden aangeleerd, veelvuldige vragen bij multiple choice vragen werden geleerd en twee examens werden geoefend in acht weken tijd. We zijn dan ook intensief bezig geweest. En wie weet komt er binnenkort een App op de markt waarbij je een gedeelte van de tekst en de vraag onder elkaar kunt zetten, zodat je een veel beter overzicht hebt over de te lezen tekst en niet de hele tijd hoeft te scrollen.


De leerlingen van beide derde klassen hebben nu, aan het eind van het eerste trimester, zelf een Engels boek uitgekozen. Aan de hand daarvan gaan ze geen gebruikelijk boekverslag schrijven, maar hebben ze de keuze uit een aantal verwerkingsopdrachten, zoals een boek trailer maken, een Prezi presentatie, een gedicht schijven naar aanleiding van een passage uit het boek, een stripverhaal of animatie creëren of een voorpagina van een krant. Ik hoop in maart de vele creatieve, persoonlijke en prachtige eindresultaten te mogen ontvangen zodat we jullie tijdens de Open Dag de creaties van onze leerlingen mogen tonen in het Open Leer Centrum van Sint-Jan. Kom vooral een kijkje nemen en vraag dan de leerlingen naar hun ervaringen in het leren en werken met een iPad!


Cérise Sangers-Keuren

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen