woensdag 22 januari 2014

Werken met de iPad, dhr. Heinemans


Of ik een stukje wil schrijven in het blog van de iPadklas? Natuurlijk wil ik dat, maar wat is de boodschap die ik heb? Wat vind ik van het werken met de iPad? Heeft het alleen maar voordelen of kom ik ook nadelen tegen?


Om maar met de deur in huis te vallen: ik vind het moeilijk. Ik repareer computers van vrienden en collega’s, ben een iPhonegebruiker van het eerste uur, had altijd een iPod en zowel met Windows als OSX kan ik overweg. Het werken met een iPad in de klas zal dus wel een makkie worden. Technologie is niet meer weg te denken uit onze samenleving en dus is integratie in het onderwijs een volgende logische(?) stap. Daarnaast vind ik dat ik als lid van de schoolleiding van dichtbij moet ervaren of en hoe een device een les kan verrijken.


Tot zover de verwachtingen. In de praktijk verloopt het allemaal wat stroever. Natuurlijk zie ik de voordelen: ik heb weinig kopieerwerk, bereik mijn leerlingen van A3A snel,  zij raken geen aantekeningen meer kwijt en als er een les verschoven wordt, hebben ze meestal toch de juiste ‘ boeken’ bij zich.


Toch merk ik ook dat ik moeite heb met het onbekende: leerlingen zijn sneller afgeleid, communiceren onopvallender (voor mij in ieder geval) met elkaar. Daar waar je vroeger als docent zag dat een leerling een briefje doorgaf aan een andere leerling voorzien van lachwekkende tekst, daar zie ik nu alleen maar leerlingen grijnzen naar elkaar, niet wetende wat de boodschap was, wie de ontvanger is, maar vooral wie de ontvanger is.

Maar goed, je kunt als docent nu eenmaal niet alles onder controle hebben.

Tot nu toe gebruik ik de iPad voornamelijk als digitaal boek, iets wat ik dit schooljaar nog wil uitbreiden. Binnenkort starten we met spreekbeurten en wat is er mooier om aan het eind van de spreekbeurt de leerlingen om hun mening te vragen op een interactieve manier? Met één druk op de knop de sterke en de zwakke punten van de spreker op het bord. Want kritiek geven, is ook  iets wat ik leerlingen wil leren. Helaas merk ik in de praktijk dan men dit moeilijk vindt, tenzij het kritiek is die de docent betreft. Vragen in het verleden aan leerlingen wat zij van een spreukbeurt vonden, leverde te vaak een gemompeld “ja, was wel goed” op.  Met behulp van de iPad hoop ik de drempel tot het leveren van terechte kritiek naar elkaar toe te verlagen.


Verder ben ik erg benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek van collega Bröcheler. Hieruit zal moeten blijken of het werken met een device aantoonbaar betere resultaten oplevert.  Ongeacht de uitkomst van dit onderzoek is mij nu al duidelijk dat niet alleen de leerlingen deze uitkomsten zullen beïnvloeden, maar het met name de bevlogen docent is die een groot stempel zal drukken op de uitkomsten.  Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.

I. Heinemans
teamleider brugklassen en docent Nederlands





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen