woensdag 28 mei 2014

In beweging met de iPad


Een blog schrijven, altijd lastig.
In een niet al te lang en saai verhaal je ervaringen delen.
Ik ga het proberen.
De iPad klas A3a gaf ik vorig schooljaar ook al les, maar toen had ik nog geen iPad. Het was toen al vaak handig dat de leerlingen er een hadden en ze gebruikten hun iPad om elkaar te filmen zodat we bewegingsanalyses konden maken.
Soms zijn aanwijzingen moeilijk om te zetten in bewegingsverandering, totdat leerlingen letterlijk zien wat ze fout doen. Dan valt het kwartje en gaat het in heel veel gevallen ineens goed.
Vanaf kerst 2013 beschik ik zelf ook over een iPad. Helaas heb ik in de gymzaal geen internet of Wi-Fi en dat maakt het geheel lastig om ter plekke dingen op te zoeken.
De opdrachten om thuis acrogym oefeningen op te zoeken en op te slaan is dan wel handig maar daar voegt een iPad weinig aan toe. De bewegingsanalyses zijn echt fantastisch!!
Ik heb 2 apps gedownload die erg interessant zijn. Helaas zijn ze met internetverbinding nog interessanter omdat ik dan een analyse kan maken naast een perfect uitgevoerde beweging. Nu moet ik een leerling filmen en dan met pijlen en lijnen aangeven wat er mis gaat.
Bij een spelvorm is het ook heel handig want je kunt een stuk van het spel filmen, samen bekijken, slow motion, stilzetten en met lijnen erin tekenen.
Dat voegt enorm veel toe aan je les. Voorheen moest ik van te voren afspreken dat als ik d.m.v. een fluitsignaal het spel stilzette iedereen moest bevriezen. Leuke situaties krijg je dan maar minder effectief natuurlijk. Want je hebt steeds het spel stil liggen.
Kortom is mijn conclusie dat het fantastisch werkt maar ook echt meer zou werken als we internet hadden in de gymzaal! Ik ben van plan om volgend schooljaar de leerlingen zelf toernooi schema’s te laten maken en meer in te gaan op het filmen van elkaars beweging (met namen bij de kleinere turnonderdelen) en dan met je groepje bekijken wat goed gaat en wat niet. Uiteraard eerst thuis een bewegingsanalyse maken van de te oefenen beweging.
Op naar schooljaar 2014-2015! Ik heb er zin in!
P. van Galen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen